Lindeskog: - Nytta för miljö och medlemmar
- Det är en utmaning, sade Pia
Lindeskog, chef för KF Konsument i sitt anförande om medlemmarna och
inflytandet.
Tillsammans med Jan Johnsson, vd för Konsum Väst ,visade hon
på en rad metoder som den moderna kooperationen kan använda för att möta sina
medlemmar. För de traditionella stämmorna samlar bara 60 000 personer per år.
Det är inte mycket jämfört med hela medlemskåren på tre miljoner.
Internet är en stor möjlighet i dag, speciellt då det handlar
om att nå unga och hushåll med ont om tid.
Men de båda tryckte också mycket på mötet i butiken där olika
former nu prövas, både referensgrupper utsedda i förväg och mer öppna
tillställningar där alla kan komma med synpunkter.
- Mötena i butik ger nästan alltid konkreta resultat,
sade Jan Johnsson. Även om grupperna förstås inte har någon beslutanderätt över
driften.
Referensgrupperna har en annan viktig funktion, nämligen att
butikschefen kan testa idéer.
De kundundersökningar som gjorts via näten visar framförallt
att konsumenterna vill ha hjälp som underlättar för dem i vardagen och de vill
ha en tydlighet. Det gäller både pris och märkningen på varorna.Men det största irritationsmomentet bland medlemmarna är utan någon som helst tvekan kampanjvaror som tagit slut.Lars Thulin