Idermark: Återbäring och öppna böcker
Och han ville ”öppna
upp böckerna” för att få samma tryck i organisationen som i ett börsnoterat
bolag.
Den svenska konsumentkooperationen drog ned i resultatet i
det nordiska samarbete inom det Coop Norden som nu håller på att avslutas. Men
Idermark vill inte lägga alltför mycket vikt vid detta. I en ekonomisk
verksamhet med 110 år på nacken blir det naturligt upp- och nedgångar, menade
han.
Kooperationen i Sverige har tre viktiga uppgifter den närmaste framtiden:
Förbättra lönsamhetenGöra butikernas profil mer tydiga ” det ska kännas att det
är en kooperativ butik”Och driva på miljöfrågorna så att kunderna kan göra medvetna
val för en hållbar utveckling.
När det gällde lönsamheten sade Idermark att det varit för
lite fokus på den, det kanske helt enkelt inte ”varit fint” att tala om det.
Men det ska bli ändring på det nu. För att få upp
medvetenheten vill han göra verksamhet mer transparent så att siffrorna blir
synliga, precis som i publika bolag.
Lars Idermark har erfarenhet från sådana bolag och han
menade att för en ekonomisk verksamhet som kooperationen är det ännu viktigare
med lönsamhet eftersom man inte kan gå ut till markanden och be om pengar i
form av nya aktier.
När det gäller upplösningen av samarbetet inom Coop Norden,
vilket innebär att de enskilda länderna i fortsättningen ska driva sin egen
detaljhandel visade KF-chefen en del nyheter.
Det nordiska samarbetet släpps inte helt. Ett bolag i Danmark,
Coop Trading, ska stå för en del gemensamma inköp då det gäller EMV och en del
nonfood-varor. Övriga inköp görs lokalt.
- - Arbetet med uppdelningen går bra, sade Lars Idermark.
Vi hoppas att snart vara klara.
När denna operation är klar är den finska
konsumentkooperation på väg in i det nya nordiska samarbetet.
Lars Idermark betonade att man ändå lärt sig mycket på åren
i Coop Norden.
- - Danskarna är mycket duktiga affärsmän och bra på
butiksdrift, norrmännen bra på den regionala förankringen.
Och svenskarna då, frågade moderatorn Ulf Wickbom?
-Vi är nog bra på förändring och anpassning. Det är
nödvändigt eftersom vår ekonomi är den mest öppna.
Lars Thulin