23948sdkhjf

Idermark: Återbäring och öppna böcker

Det handlade mycket om lönsamhet när KF:s vd Lars Idermark inledde Dagligvarudagens block om konsumentkooperationen. Han berättade också att han gärna vill få tillbaka återbäringen till medlemmarna, men att det inte var alla i KF:s ledning som var med honom i den frågan.

Och han ville ”öppna

upp böckerna” för att få samma tryck i organisationen som i ett börsnoterat

bolag.


Den svenska konsumentkooperationen drog ned i resultatet i

det nordiska samarbete inom det Coop Norden som nu håller på att avslutas. Men

Idermark vill inte lägga alltför mycket vikt vid detta. I en ekonomisk

verksamhet med 110 år på nacken blir det naturligt upp- och nedgångar, menade

han.


Kooperationen i Sverige har tre viktiga uppgifter den närmaste framtiden:


Förbättra lönsamhetenGöra butikernas profil mer tydiga ” det ska kännas att det

är en kooperativ butik”Och driva på miljöfrågorna så att kunderna kan göra medvetna

val för en hållbar utveckling.


När det gällde lönsamheten sade Idermark att det varit för

lite fokus på den, det kanske helt enkelt inte ”varit fint” att tala om det.


Men det ska bli ändring på det nu. För att få upp

medvetenheten vill han göra verksamhet mer transparent så att siffrorna blir

synliga, precis som i publika bolag.


Lars Idermark har erfarenhet från sådana bolag och han

menade att för en ekonomisk verksamhet som kooperationen är det ännu viktigare

med lönsamhet eftersom man inte kan gå ut till markanden och be om pengar i

form av nya aktier.


När det gäller upplösningen av samarbetet inom Coop Norden,

vilket innebär att de enskilda länderna i fortsättningen ska driva sin egen

detaljhandel visade KF-chefen en del nyheter.


Det nordiska samarbetet släpps inte helt. Ett bolag i Danmark,

Coop Trading, ska stå för en del gemensamma inköp då det gäller EMV och en del

nonfood-varor. Övriga inköp görs lokalt.


- - Arbetet med uppdelningen går bra, sade Lars Idermark.

Vi hoppas att snart vara klara.


När denna operation är klar är den finska

konsumentkooperation på väg in i det nya nordiska samarbetet.


Lars Idermark betonade att man ändå lärt sig mycket på åren

i Coop Norden.


- - Danskarna är mycket duktiga affärsmän och bra på

butiksdrift, norrmännen bra på den regionala förankringen.


Och svenskarna då, frågade moderatorn Ulf Wickbom?


-Vi är nog bra på förändring och anpassning. Det är

nödvändigt eftersom vår ekonomi är den mest öppna.



Lars Thulin


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079