23948sdkhjf

Lindeskog: - Nytta för miljö och medlemmar

Konsumentkooperation ska ge ekonomisk nytta för medlemmarna. Och bidra till en ekonomiskt hållbar utveckling i samhället. Det är en ekvation som kanske inte alltid är så lätt att få ihop.

- Det är en utmaning, sade Pia

Lindeskog, chef för KF Konsument i sitt anförande om medlemmarna och

inflytandet.


Tillsammans med Jan Johnsson, vd för Konsum Väst ,visade hon

på en rad metoder som den moderna kooperationen kan använda för att möta sina

medlemmar. För de traditionella stämmorna samlar bara 60 000 personer per år.

Det är inte mycket jämfört med hela medlemskåren på tre miljoner.


Internet är en stor möjlighet i dag, speciellt då det handlar

om att nå unga och hushåll med ont om tid.


Men de båda tryckte också mycket på mötet i butiken där olika

former nu prövas, både referensgrupper utsedda i förväg och mer öppna

tillställningar där alla kan komma med synpunkter.


- Mötena i butik ger nästan alltid konkreta resultat,

sade Jan Johnsson. Även om grupperna förstås inte har någon beslutanderätt över

driften.


Referensgrupperna har en annan viktig funktion, nämligen att

butikschefen kan testa idéer.


De kundundersökningar som gjorts via näten visar framförallt

att konsumenterna vill ha hjälp som underlättar för dem i vardagen och de vill

ha en tydlighet. Det gäller både pris och märkningen på varorna.Men det största irritationsmomentet bland medlemmarna är utan någon som helst tvekan kampanjvaror som tagit slut.Lars Thulin


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062