Carina Holmberg: Använd valfriheten till medvetna val
Carina Holmberg,ekonomie doktoroch konsult.Jag ska välja varor som producerats utan barnarbete eller besprutning, varor som åkt lagom långt med rätt typ av transportmedel som drivs med rätt typ av bränsle. Jag ska välja varor som producerats på ett sådant sätt att inblandade djur och människor och miljö behandlats med respekt. Det är banne mig inte lätt att vara konsument. Men, med alla dessa perspektiv att ta hänsyn till plus lönsamhet och tillgång och efterfrågan och kampanjer och sa/va och… kan det rimligen inte vara lätt att vara handlare heller. Är det möjligen lätt att vara livsmedelsproducent? Mentalt tyngd och lite sammanbiten efter att just ha läst Mats-Eric Nilssons bok Den hemlige kocken, åkte jag till ett av de ”riktiga” bagerierna och köpte danskt rågbröd. Jag är tacksam att överhuvudtaget ha möjligheten. Brödet var så tungt att man säkert kunnat använda det i träningssyfte (eller självförsvar). Det var vackert. Det smulade sig när jag skar upp det. Att äta en skiva av det brödet tar tid, för det kräver att man tuggar ordentligt. Men den stora skillnaden är att man blir mätt så länge.Vi upptäckte häpet att på en frukostmacka står vi oss flera timmar längre än av det vanliga butiksbrödet. Första dagen blev det ingen lunch, för vi hann inte bli hungriga. Boken Den hemlige kocken rekommenderas till alla som är intresserade av vart utvecklingen har fört oss. När det gäller bröddisken kan vi konstatera att författaren har rätt. Det Mats-Eric Nilsson säger är inte nytt, men vi kanske är mer beredda att ta till oss budskapet och se att allas vårt agerande får konsekvenser. Vårt förhållningssätt och vårt vardagliga beteende är viktigt vare sig vi är konsumenter, handlare eller livsmedelsproducenter. I marknadsekonomin möts utbud och efterfrågan. Det som efterfrågas – och som konsumenterna är beredda att betala för – ska erbjudas. Det som inte går åt ska försvinna ur sortimenten. Produktutveckling ska ske på basis av konsumenternas efterfrågan och betalningsvilja. Det låter rätt enkelt. Vi kan se Den hemlige kocken som ett tidsdokument över vart marknadsekonomin fört oss. Med gemensamma ansträngningar har vi kommit hit. Det är nu tid för reflektion – är det här vi vill vara? Om vi vill det så är ju allting bra. Om vi inte vill det så krävs det en kraftsamling och ansträngning från konsumenthåll. Många små vardagliga handlingar i ny riktning gör stor skillnad. Handlaren som träffar konsumenter varje dag har utmärkta förutsättningar att förstå och förmedla konsumenternas inställning och hur den påverkas av den pågående diskussionen. Den lyhörde livsmedelsproducenten som tycker att utvecklingen gått i en alltför ensidig riktning har en möjlighet att hjälpa till genom att lägga örat mot marken och lyssna noga efter nya signaler.Själv äter jag långsamt min frukostsmörgås, planerar enkla och goda måltider, kisar med ny inspiration noggrant på innehållsförteckningar, gör mer medvetna val och pratar om det med människor i min omgivning. Så utnyttjar jag min valfrihet.