23948sdkhjf

Hallå… Catarina Rosenberg butikschef på Coop Extra i Eriksberg

Coop Extra ska satsa på trevligt kundbemötande, hur trevliga ska ni bli?

– Det här är inget nytt för oss det är en väldigt viktig fråga som vi

har arbetat med länge och det gör vi jämt för det är jätteviktigt.Vad gör ni i din butik för att bli trevligare?– Vi pratar väldigt mycket om det här med våra medarbetare och tar fram goda exempel. Vi brukar ha en butiksutbildning och nu har vi utökat tiden på den för att få ett block där vi talar om det här. Personalen är väldigt intresserad och det finns många frågor vi kan ta upp där. Hur gör ni om någon är riktigt otrevlig till sin natur, går det att omvända en sådan person?– Visst är vissa människor som gjorda för att handskas med människor och har glimten i ögat och ser direkt vad de ska göra för att lösa situationer. Men om en anställd är otrevlig tar jag ett direkt samtal med den personen där jag förklarar vad som gäller. Jag tror att alla kan vara trevliga, det handlar om vilja. Om en person inte vill vara trevlig ska den inte ha ett serviceyrke. När vi öppnar här i butiken ska kunderna bli bemötta som gäster och allt ska vara färdigt. Du vet väl hur det är när man ska bjuda på middag hemma och alla i familjen hjälps åt med städning, dukning och matlagning. Så ska det vara när vi förbereder att öppna butiksdörren på morgonen. Vi ska le, hälsa och vara trevliga.Ni ska aldrig säga nej, blir inte det svårt?– Det tycker jag inte men det är viktigt att alla känner sina befogenheter så att de kan lösa de situationer som uppstår. Vi måste hjälpa varandra att tänka på att det är våra kunder som kommer. Ibland är personalen misstänksam och tror att kunderna vill luras när de vill lämna tillbaks något som de är missnöjda med. Då är min inställning att vi ska åtgärda det direkt med ett leende, det kostar så lite.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063