23948sdkhjf

Hallå…Marie Gidlund, marknadschef på Hägges Finbageri

Ni har snart sålt 1 500 000 tårtbottnar och räknar med att slå exportrekord. Varför tror du att det är så stort sug efter era bottnar?

– Jag tror att det är för att det är bra kvalitet med en god kaka men sedan är det ju också en väldigt god botten med en förpackning som sticker ut i hyllan. Hur är konkurrenssituationen?– Det finns ett antal märken på marknaden som vi kämpar emot särskilt inom kedjorna men vi har tagit marknadsandelar och det är roligt.Siffrorna, hur ser de ut?– I Sverige har vi ökat 21 procent för helåret jämfört med året innan och i Danmark har vi ökat 28 procent under samma period. Där är det från en ganska låg nivå men vi räknar med att öka ytterligare där.Är det bara sockerkaksbotten eller finns det flera varianter och storlekar?– Det är bara sockerkaka och det är bara en storlek. När vi gjorde en marknadsundersökning för ett par år sedan så ville konsumenterna bara ha sockerkaka. Men nu tror jag att de är beredda att öppna sig för lite nya varianter så vi ska göra en ny undersökning för att kolla läget. Personligen skulle jag tycka att det vore kul med en chokladvariant men vi får väl se.Gör du själv tårta med bottnarna?– Ja det gör jag och min favorit är hemlagad lemon curd i kombination med hallon och grädde, det är jättegott.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094