Vinstras för Orkla Foods
Rörelseresultatet för de tre första kvartalen för Orkla Foods blev 612 miljoner norska kronor, en nedgång med 25 procent. Räknat på enbart tredje kvartalet blev nedgången i rörelseresultat 28 procent. Orklas dagligvarudel omfattar förutom Orkla Foods även Orkla Brands, som bland annat säljer kända varumärken på det kemitekniska området. Här ingår också Göteborgs Kex. För Orkla Brands ökade vinsten under de nio första månaderna med sju procent. Ökningen på kvartalet var likvärdig. I rapporten skriver Orkla att företaget arbetar intensivt med att vända utvecklingen i Orkla Foods. Orsaken till den sämre lönsamheten är främst ökade priser på råvaror. En del har kunnat kompenseras med höjda konsumentpriser men dessa justeringar får inte full effekt förrän under första kvartalet nästa år.I Orkla Foods nordiska del var det marknaderna i Norge och Sverige som tappade lönsamhet medan det gick bättre i Danmark och Finland.För hela Orklakoncernen, som även omfattar tung industri och finansiell verksamhet, steg både omsättning och vinst under tredje kvartalet. Omsättningen ökade med 40 procent till 17,8 miljarder norska kronor och vinsten före skatt med drygt 50 procent till 1 461 miljoner. Ökningen beror främst på vinster i den finansiella verksamheten.