23948sdkhjf

Rieber tappade vinst

Norska livsmedelskoncernen Rieber & Søn, bland annat ägare till Frödinge, ökade sin försäljning med drygt fem procent till 1 058 miljoner norska kronor under tredje kvartalet. Däremot sjönk rörelseresultatet med  tio procent till 137 miljoner.

I sin rapport trycker företagsledningen på att den organiska tillväxten blev 4,2 procent, vilket med råge överträffar målsättningen på 2,5 procent.Men ledningen flaggar också för prishöjningar.– De måste öka under den period vi har framför oss för att kompensera ökade kostnader för råvaror och arbetskraft, säger vd Tor Lund.Problemet med att finna personal beskrivs som särskilt stort i Sverige där Frödinge ”kämpar för att finan tillräckligt med kvalificerad arbetskraft.Förutom Frödinge har Rieber & Søn bland annat Denja, Toro, Kung Oscar och Mrs Cheng i sin varumärkesportfölj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063