Mat för barn får Nyckelhål
Det går åt rätt håll, ansåg Louise Ungerth vid Konsumentföreningen Stockholm, som på tisdagen presenterade den årliga rapporten om marknadsföring av livsmedel till barn. Nyckelhålsmärkta flingor för barn från Finax är ett trendbrott.– Det har börjat hända bra saker, sa Louise Ungerth.Men hon tyckte ändå att det går långsamt. Till exempel har förbättringen av näringsvärden i produkter riktade till barn stannat av. De flesta frukostflingorna är för söta och innehåller för lite kostfiber och en del är för salta. Många mejeriprodukter tänkta för barn innehåller mer fett än de 0,5 procent som Livsmedelsverket har rekommenderat.Det är ett 60-tal produkter som Kf Stockholm tittat närmare på. 25 av dem är fruksotflingor och 24 finns i mejeriavdelningen. 19 nya livsmedelsprodukter med barn som målgrupp har lanserats det senaste året. Bland dem finns bland annat messmör och buteljerat vatten. Glass, godis och läsk är inte med i bedömningen.Kf Stockholm och Louise Ungerth kritiserar bland annat följande:• 19 av 25 frukostflingor innehåller mer än 20 procent socker.• Sex mejeriprodukter har över nio procent tillsatt socker och det jämförs med Coca-Cola som har tio procent. Men för övrigt har sockerhalten också sjunkit i många yoghurtar sedan kollen 2005.• 13 av 20 mjölk-, fil- och yoghurtprodukter innehåller mer än två procent fett. (Livsmedelsverket rekommenderar 0,5 till barn.)På plussidan noteras att det bara är tre sorters frukostflingor som man försöker sälja med hjälp av leksaker. 2005 var det elva. Mejerierna har tagit efter flingföretagens sätt att marknadsföra sig med tävlingar och pyssel som trycks på paketen. Medskickade tatueringar är mycket populärt.Helena Giertz från Procordia Food företrädde livsmedelsindustrin och kommenterade undersökningen direkt på presskonferensen. Hon säger att det finns ett tydligt trendbrott i år.– Hälsa har blivit en ny möjlighet för livsmedelsindustrin att sälja sina produkter.Men hon medgav att det tar lång tid, men det gör det när man håller på med innovationer, förnyelse av produkterna alltså.– Om man ändrar recepten och smakkaraktären kan det plötsligt bli en helt ny produkt.Konsumentföreningen korade även i år ”bäst” och ”sämst” när det gäller livsmedlen riktade till barn. Bäst i år är ”da Müsli”, en just nyckelhålsmärkt ny produkt från Finax. Som sämst korades sugröret ”Sippah” med jordgubbssmak, ”för att det är en alltigenom onödig produkt, som dessutom vänjer barnen vid att mjölk ska smaka sött”. Sugröret är tillverkat i Kina och säljs i Sverige och Norge genom Haugengruppen.Näst sämst blev Danonino drickyoghurt som innehåller lika mycket tillsatt socker som Coca-Cola. Göteborgs kex fick kritik för att inte deklarera näringsvärdet på paketen. Och ”fullkornskexen” Nalle Puh innehåller bara tolv procent fullkorn. Men Helena Giertz lovade att man snart ska komma med bättre märkning.Mats Lundman