23948sdkhjf

Det hackar för Axfood och Match

Nu måste Axfood ta till åtgärder för att öka tillväxten. Vd Anders Strålman är inte nöjd med resultatet av andra kvartalet.Inte heller Swedish Match motsvarade förväntningarna när rapporten från andra kvartalet presenterades.

Två av tungviktarna på Fri Köpenskaps börslista kom med halvårsrapporter i förra veckan, Axfoods i onsdags den 18 juli och Swedish Match i fredags den 20 juli.Axfoods försäljning för andra kvartalet uppgick till 70 miljoner mindre än väntat, enligt nyhetsbyrån Direkt. Då har ändå omsättningen ökat och uppgick under årets första sex månader till 14 335 Mkr (14 198), en ökning med 1,0 procent.Rörelseresultatet för januari - juni blev 537 Mkr (501) och resultatet efter finansiella poster för perioden uppgick till 520 Mkr (491).För jämförbara butiker ökade omsättningen med 0,6 procent, men omsättningen i den egenägd detaljhandel minskade under perioden med 0,1 procent.Axfoods vd Anders Strålman tycker inte att omsättningsökningen under det andra kvartalet varit tillräcklig. Till Dagens Handel säger han att Axfood kommer att vidta åtgärder för att öka tillväxten. Att göra Hemköpsbutikerna mer prisvärda står högt på listan.Omsättningen i juni (exklusive moms) uppgick till 2 500 mkr (2 541), en minskning med 1,6 procent jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för de egenägda butikerna minskade under juni månad med 2,0 procent, lika mycket som minskningen i jämförbara butiker.Enligt Axfoods pressmeddelande minskade Hemköps butiker (egenägda och franchise) under månaden med 0,8 procent, jämförbara butiker minskade med 2,0 procent. Ackumulerat har omsättningen ökat med 0,9 procent, varav jämförbara butiker ökat med 0,7 procent. De egenägda butikerna har dock under månaden minskat omsättningen med 4,8 procent. Ackumulerat har omsättningen minskat med 4,1 procent, och i jämförbara butiker med 0,5 procent. Willys har under månaden minskat omsättningen med 1,0 procent varav jämförbara butiker har minskat med 1,6%. Ackumulerat ökar Willys omsättningen med 1,5 procent. Axfoods prognos för 2007 är oförändrad.Inte heller Swedish Match uppfyllde analytikerkårens förväntningar. Vinsten för andra kvartalet hamnade på 563 miljoner före skatt. Förra året samma period var vinsten 881 miljoner. Analytikerna hade väntat sig 623 miljoner i år.Snuset är en besvikelse. Rörelsemarginalen för snus har minskat från 46 till 39 procent på ett år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11