23948sdkhjf

Stark comeback av Arla i Mellanöstern

På många marknader i Mellanöstern är Arla nu starkare än innan Muhammed-krisen, som fick flera länder i regionen att helt bojkotta varorna från den dansk-svenska mejerijätten.

Det är facit ett och ett halvt år efter det att karikatyrer på profeten Muhammed, presenterade i tidningen Jyllands-Posten, väckte upprörda känslor i arabvärlden mot allt danskt.I Kuwait, Libanon, Oman och Jemen är Arlas försäljning nu 25 procent större än innan krisen. Undantaget är Saudi-Arabien där försäljningen är fortsatt låg, skriver epn.dk.– Den generella bilden är att vi har blivit större, eller är på god väg att bli det, i de mindre länderna, säger Finn Hansen chef för Arlas internationella division.Hans bedömning är att Arla vid årsskiftet ska ha tagit tillbaka hela volymen i Mellanöstern. Men i Saudi-Arabien är det fortsatt tufft.– Dels finns det kedjor som profilerar sig på att vägra sälja danska varor, dels finns det en rad konkurrenter som tog sig in under vår frånvaro, säger Finn Hansen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073