Hallå…Sara Åkesson, hälsoansvarig på Hemköp
– Vi har lagt i russin, torkade aprikoser, rostade kikärtor och solroskärnor. Dessutom bjuder vi på smaksatt vatten. Innehållet i påsarna kan variera lite men den röda tråden är att det ska vara hälsosamt.Varför gör ni satsningen?– Ofta sponsras evenemang för barn av de stora godiskedjorna som erbjuder choklakakor eller läsk. Hemköp vill satsa på hälsa och därför är det viktigt att erbjuda alternativ. Vi har den linjen i våra butiker också och i en av våra kassor har vi plockat bort allt godis. Där hittar man kikärtor, russin och torkade aprikoser i stället. Vi säljer mat och ser det som vårt ansvar att erbjuda hälsosamma alternativ. Men vi vill inte tala om för folk vad de ska köpa.Finns det inte risk att barnen rynkar på näsan när de erbjuds kikärtor istället för chokladkakor?– Nej, det tror jag inte alls. Jag tror att barn gillar naturliga saker och det handlar om att göra det lättillgängligt för dem. Vi vill presentera det naturliga godiset på rätt sätt och då tror vi att barnen gillar det. I familjerna skapar man ofta mysiga fredagskvällar med godis men vi vill göra det mysigt med andra produkter. Detta är nytt för barnen och då är de förstås försiktiga men det handlar om att skapa rätt vanor. Bröstmjölken är ju söt och barn har ett naturligt behov av det som är sött men det finns andra saker än godis som kan smaka sött och gott.Har ni satt upp något konkret mål med satsningen?– Nej, det är svårt att göra det men vi har märkt ett ökat sug efter det hälsosamma efter att vi börjat med det i våra butiker. Vi märker också att folk vänder sig till oss med frågor om hälsosamma alternativ.Ska ni sponsra fler evenemang?– Ja, det här är bara början men vi kommer att finnas med vid flera fysiska aktiviteter för barn. Nästa satsning är lilla tjejmilen som går i augusti.Camilla Myrsten