Mer ekologiskt i matkorgen
Föreningen bildades förra året och har bland andra Ekologiska lantbrukarna, Krav, Lantbrukarnas riksförbund och Svensk Dagligvaruhandel som medlemmar.Under våren genomfördes en kampanj i Örebro, där ekologisk mat i skolorna och besök av ekobönder i butikerna var ett par av inslagen. En undersökning av effekterna visar att kampanjen ökade örebroarnas intresse för ekomat och att den ledde till försäljningsökningar.– Samarbete med dagligvaruhandeln är en nyckel i arbetet. Vi har täta diskussioner med alla kedjorna för att se hur vi ska kunna arbeta tillsammans i kampanjaktiviteter. Kedjorna är intresserade, de ser att det finns en efterfrågan och att det här är ett sätt att få trogna kunder, säger Ulf Kamne.Kan kampanjerHan är i grunden inte naturvetare, inte eller marknadsförare i traditionell mening. Däremot har han utbildat sig till teaterproducent och senare arbetat inom Svenska naturskyddsföreningen under flera år.– Jag har sysslat mycket med kampanjer och information. Det är inget jag hade tänkt ut i förväg, det bara blev så.Varför är det så viktigt att öka försäljningen av ekologisk mat?– Det handlar dels om statens miljömål om en giftfri miljö, rent vatten och så vidare där man kan konstatera att ekologisk produktion bidrar till det, dels vill många människor ha mat som inte är behandlat eller besprutad men de kan ha svårt att hitta det.– En annan aspekt är att svensk jordbruksproduktion behöver hitta nischer som inte är lågpris, utan där man säljer på mervärdenHöga priser brukar anges som en huvudförklaring till att ekologiskt inte säljer bättre. Är det så?– Både och. Frågar man människor säger de ofta att ekologiskt är för dyrt. Men tittar man på hur människor handlar kan de välja bort ekologisk potatis för att den är tio kronor dyrare kilot. Samtidigt plockar de ner chipspåsar som kostar många gånger mer. Det är inte helt logiskt och för oss gäller det därför att tydliggöra det ekologiska värdet.Hur mycket ekologiskt äter du själv?– Någonstans mellan en tredjedel och hälften av det jag stoppar i mig. Jag jobbar så mycket med det här att det känns svårt att ta genvägar via konventionella varor. Men man ska inte inbilla sig att det går att få människor att köpa ekologiskt till hundra procent, det här är ett långsiktigt arbete för att ändra köpvanorna.JOHAN SEDENIUSMötetUlf KamneAktuell: kampanjledare för Mer ekologisk matFödd: 1963 i MölndalBakgrund i urval: teaterproducent, arbetat med kampanjer och sponsring vid Svenska naturskyddsföreningenBor: GöteborgFamilj: sambon Tina och barnen Maja 10 år och Joel, 4Fritid: fikar gärna och sysslar en del med yogaFavoritmat: ostmackaVill äta middag med: ”det skulle väl vara någon av de tunga beslutsfattarna i de stora livsmedelsföretagen”