23948sdkhjf

Vill se nya sillar till midsommar

Det har inte hänt mycket i silldisken de senaste decennierna, säger marknadschef Palle Messman på Fiskexporten i Varberg. Tre gånger per år sätter svenskarna, särskilt den mognare publiken, i sig ett större antal burkar och utbudet ser ungefär likadant ut från år till år:

– Vi äter sill till jul, påsk och midsommar. Men variationen är inte särskilt stor, det är senapsill och löksill och så kanske ytterligare någon sort, säger Palle Messman. Fiskexporten ville att något skulle hända i silldisken och företagets två sillmästare och stjärnkocken Rikard Nilsson bestämde sig för att göra något som även skulle locka de yngre.DrömsillPremiumresultatet lagom till midsommar har blivit en serie med tolv olika sorters smaker. Vad sägs om kombinationer som chili/lime eller äpple/curry? Eller en variant som kallas drömsill som är en krämsill med stenbitsrom.Förpackning och presentation har ägnats stor omsorg och den nya tidens sillburk har blivit en modern, hög variant i hårdplast.– Men det är först till jul som vi förhoppningsvis blir listade hos blocken, säger Palle Messman. Fortfarande är det bara möjligt att köpa direkt från oss. Hur ligger ni prismässigt?– Vi ligger högre än de stora producenterna, men vi tror att man gärna lägger mer pengar på premiumprodukter eftersom man inte äter sill så ofta.Har det varit svårt att få de stora kedjorna intresserade av era nyheter?– Nej, jag håller inte med om att de är avvisande vad gäller nya produkter, förhandsintresset för våra sillar har varit jättestort.Vad är Fiskexporten för typ av grossistföretag?– Vi är ett fiskdelikatessföretaget som säljer för 120 miljoner kronor och har omkring 35 årsanställda. Huvudkontoret finns i Varberg.Hur testar ni era produkter?– Vi har en egen butik, som är en av Sveriges största fiskbutiker, i hamnen i Varberg. Där provar vi alla nyheter. Först och främst säljer vi fisk till färskvarudiskarna, men vi portionsförpackar även i atmosfär till butiker som är för små för att ha egen fiskdisk.Vad har ni för andra nyheter på gång?– Det är inget vi pratar om i förväg. Men så mycket kan jag säga att det handlar om grillprodukter redan nu till sommaren. Det finns massor av roliga saker man kan göra med fisk och skaldjur i dagligvaruhandeln.Kajsa SöderbergMÖTETPalle MessmanAktuell: marknadschef på fiskgrossistföretaget FiskexportenFödd: 1965 i UddevallaFamilj: fru och tioårig dotterBakgrund: kock och färskvarukonsult på Hemköp, butikschef, säljledare färskvaror hos Axfood, fiskgrossistföretagBor: i Lindome utanför GöteborgFavoritmat: SkaldjurVill äta middag med: Carl Bildt, då skulle jag bjuda på ett glas vin eller två och så skulle han få berätta sin historia.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078