23948sdkhjf

Nya svenska Lidl tar marknad

Lidl har försvenskat sig. Nu finns det kända märkesvaror som drar kunderna till butiken, snus och knäckebröd och en uppskattad frukt- och gröntavdelning.

Det är flera kunder som värjer sig när Fri Köpenskaps fotograf lyfter

kameran i Lidlbutiken på Sveavägen i Stockholm. Och några ser nogsamt

till att packa ned varorna i en medhavd kasse med mer prestigefull

logga på än Lidls grälla röd-blå-gula.


Men väldigt många är glada för att tyska lågpriskedjan Lidl

har kommit till innerstan. Det kan Madeleine Nielsen konstatera. Hon är

chef i butiken vid Sveavägen och har arbetat i kedjan sedan starten

2003.


– Många kunder säger spontant att de gillar butiken för att den har så

mycket att erbjuda. Vi säljer mycket bananer till studenter! Jättemånga från Handels har

varit här inne och frågat efter kvälls- och helgjobb, säger hon.


Lidl har under sina snart fyra år på marknaden anpassat sig alltmer

till svenska köpvanor och fler produkter i hyllorna är numera välkända

varumärken som Coca-Cola, Fanta, Findus och Ramlösa.


Läs hela reportaget från Lidl i veckans pappersutgåva av Fri Köpenskap.


Text: Gunilla Franck-Leppäkoski

Foto: Maj-Britt Rehnström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066