Nya svenska Lidl tar marknad
Lidl har försvenskat sig. Nu finns det kända märkesvaror som drar kunderna till butiken, snus och knäckebröd och en uppskattad frukt- och gröntavdelning.
Det är flera kunder som värjer sig när Fri Köpenskaps fotograf lyfter
till att packa ned varorna i en medhavd kasse med mer prestigefull
logga på än Lidls grälla röd-blå-gula.
Men väldigt många är glada för att tyska lågpriskedjan Lidl
chef i butiken vid Sveavägen och har arbetat i kedjan sedan starten
2003.
– Många kunder säger spontant att de gillar butiken för att den har så
varit här inne och frågat efter kvälls- och helgjobb, säger hon.
Lidl har under sina snart fyra år på marknaden anpassat sig alltmer
varumärken som Coca-Cola, Fanta, Findus och Ramlösa.
Läs hela reportaget från Lidl i veckans pappersutgåva av Fri Köpenskap.
Text: Gunilla Franck-Leppäkoski
Foto: Maj-Britt Rehnström