Fortsatt uselt för Coop Sverige
Det går fortsatt trögt för Coop Sverige. Rörelseförlusten uppgick till 491 miljoner kronor under 2005, jämfört med en förlust på 111 föregående år. Det är främst stormarknaderna som gått dåligt.
– Vi tar nu krafttag för att vända det negativa resultatet i Coop Sverige. I den offensiva framtidsplan som nu sätts i verket ingår stora effektiviseringar och besparingar men också satsningar på fortsatta prissänkningar, kraftigt ökad takt i etableringar samt fortsatt utveckling av våra kedjor med särskilt fokus på stormarknader och storbutiker, säger Coop Sveriges vd Thomas Evertsson i ett pressmeddelande.
Koncernens totala intäkter ökade med drygt 3 procent till 89,5 miljarder kronor.
I Coop Sverige är det i första hand stormarknaderna Coop Forum som gjort en betydande förlust. För de mindre butikerna i kedjorna Coop Konsum och Coop Nära har resultatet förbättrats och den nya storbutikskedjan Coop Extra har haft en bra försäljningsutveckling. Coop Sverige har totalt under året minskat i omsättning och marknadsandel på grund av bland annat nedläggning av olönsamma butiker. Prissänkningar har också bidragit till det försämrade resultatet.