23948sdkhjf

Svenska kassar blev kassasuccé

Emballageföretaget Stenqvist i Helsingborg har på ett år i Frankrike gått från noll till sju miljoner sålda papperskassar. Snabbhet och flexibilitet ligger bakom framgången, skriver Dagens Industri.

- Man måste träffa sina kunder, tala med dem, höra problemen. Det är egentligen enkelt", säger Ralph Hellman, ansvarig för Sydeuropa hos Stenqvist och Spanienchef sedan tio år till tidningen.

För drygt ett år sedan fick han också Frankrike på sin lott, och kundlistan i Frankrike efter ett år är imponerande. Bland de 24 kunderna finns de exklusiva livsmedelsaffärerna Hediard och Le Nôtre, klädkedjan Caroll, vinbutikerna Nicolas och läskedryckstillverkaren Orangina. Sju miljoner sålda bärkassar i Frankrike betyder en omsättning på cirka 700 000 euro, vilket motsvarar 6,4 miljoner kronor. Målet är att dubbla siffrorna om ett och ett halvt år.

Efter tio år i Spanien säljer Stenqvist 30 miljoner bärkassar där. I Italien säljs tio miljoner kassar efter tio års närvaro i landet. Alla tre länderna är stora på papperskassar till fackhandeln.

I storköpen är det däremot plastpåsar som gäller i dessa länder. Plastpåsarna tillverkas i Asien, där tillverkningskostnaderna är en tiondel av kostnaderna för en papperskasse, berättar Dagens Industri.

Nästa utmaning för Ralph Hellman blir Storbritannien, som han ansvarar för sedan ett halvår. Stenqvist har funnits i England i femton år, men säljer bara två-tre miljoner bärkassar, skriver Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.1