Willys-konvertering avslutad
Axfood fattade 2001 beslutet att samla alla större lågprisbutiker under ett och samma varumärke: Willys. I och med konverteringen av Matex i Vellinge till Willys är en mycket omfattande och framgångsrik ombyggnad slutförd, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Trettiofem stycken Matex-/Exetbutiker har byggts om till Willys, men under de två år ombyggnaderna genomförts har också nya butiker byggts och ett flertal förvärvats. 56 butiker har tillkommit fram till dagens datum.
Totalt finns 81 helägda Willysbutiker och tre franchisedrivna.Beslutet att samla de större lågprisbutikerna under ett varumärke tillkom som en del i Axfoods övergripande strategi att etablera kedjedrift och skapa mervärden både för aktieägare och konsument.- Vi har gjort en mycket omfattande ombyggnad av befintliga butiker, byggt sex nya, förvärvat och byggt om 15 butiker. Samtidigt har vi ökat vår lönsamhet, säger Anders Strålman, vd i Willys AB, enligt pressmeddelandet.