23948sdkhjf

Ökad vinst för Orkla

Norska Orkla, som bland annat har en stor livsmedelsdel, ökade resultatet före godwill till 3,8 miljarder norska kronor 2003, vilket var en ökning med 164 miljoner jämfört med 2002.

Enligt ett pressmeddelande fortsatte Orkla Foods sin tidigare positiva trend under fjärde kvartalet. Såväl Stabburet i Norge, Procordia Food i Sverige, Felix Abba levererade goda kvartalsresultat.

Även Orkla Brands hade ett nytt starkt kvartal, med störst resultatframgång för områdena konfektyr och kosttillskott.

Orkla Foods rörelseresultat var 1 miljard kronor, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med 2002. Nu skärps insatserna för att bygga varumärken. Ett program har satts i gång och följer plan. Under året ökade intäkterna med en procent till 11,9 miljarder.

Orkla Drikkevarer (40 procent av Carlsberg Breweries) säljs nu till Carlsberg. Affärsområdet gav ett rörelseresultat, före godwill, på 1,41 miljarder kronor 2003, jämfört med 1,36 miljarder 2002. Omsättningen var 15,2 miljarder, vilket kan jämföras med 14,5 miljarder föregående år.

Orkla Brands ökade resultatet från 787 till 929 miljoner kronor. Enligt ett pressmeddelande har ökningen skett över hela linjen, men affärsområdena konfektyr och kex har bidragit mest. Resultatökningen är primärt en effekt av nylanseringar och effektiviseringar. Försäljningen ökade också till 4,7 miljarder 2003, jämfört med 4,5 året innan.

Orkla driver även företag inom kemi- och mediaindustrin. Den senare ökade vinsten, medan kemidelen brottades med problem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062