Coop Norge ökar takten
Medan den svenska kooperationen brottas med ekonomiska problem var resultatet i Coop Norge bättre än någonsin. Synergierna inom Coop Norden beräknas till 500 miljoner kronor och nu satsar norrmännen på att möta Lidl med billig elektronik och nonfood.
- Fusionen i Norden fick den värsta möjliga starten. Men nu har koncernen hittat synergier på en halv miljard kronor, sade Tore Tjomsland, direktör på Coop Norge, i samband med konferensen Dagligvarehandelen 2004, skriver Handelsbladet FK.
- Till exempel har omsättningen av skoförsäljningen i Norge ökat med 40 procent genom samarbete. Allt inköp av nonfood ska samlas i Köpenhamn i vår och utvecklingen av egna märken inom elektronik och köksartiklar är i full gång, sade han.
Prixkedjan är också central i kampen mot Lidl och andra hard-discount-aktörer.
- Vi ska etablera de prisnivåer som Lidl planerar och ta bort wow-effekten. Det är billigare att göra det än att göra det med köttfärs eller korv, sade Tjomsland.
Däremot har Coop inga planer på att etablera en egen hard-discount-kedja i Norge eller Sverige.