23948sdkhjf

H&M slog alla förväntningar

Klädjätten H&M ökade i januari sin försäljning med 14 procent. Därmed slog företaget med bred marginal analytikernas förväntningar, skriver Dagens Industri.

Försäljningsökningen med 14 procent, jämfört med samma månad förra året, avser omsättningen inklusive moms men exklusive valutaeffekter. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med en försäljningsökning på 10,1 procent.

Särskilt upplyftande är att H&M sålt bra i Tyskland, trots att den tyska klädmarknaden hackat betydligt totalt sett. I Sverige var utvecklingen hyfsad. Svagast utvecklades H&M:s försäljning i Österrike och Schweiz.Under de senaste fyra åren har H&M-koncernens försäljningsökning aldrig understigit 4 procent under en enskild månad. Januaris tillväxtsnitt under de fyra åren är 16 procent, det vill säga något högre än årets januarinotering.- Utmaningen är att hela tiden öka försäljningen ytterligare. Det finns goda möjligheter till detta, men avgörande är att hela tiden träffa rätt i förhållande till kundernas önskemål, säger Carl-Henric Enhörning, ansvarig för investerarrelationer på H&M, till Dagens Industri

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062