H&M slog alla förväntningar
Försäljningsökningen med 14 procent, jämfört med samma månad förra året, avser omsättningen inklusive moms men exklusive valutaeffekter. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med en försäljningsökning på 10,1 procent.
Särskilt upplyftande är att H&M sålt bra i Tyskland, trots att den tyska klädmarknaden hackat betydligt totalt sett. I Sverige var utvecklingen hyfsad. Svagast utvecklades H&M:s försäljning i Österrike och Schweiz.Under de senaste fyra åren har H&M-koncernens försäljningsökning aldrig understigit 4 procent under en enskild månad. Januaris tillväxtsnitt under de fyra åren är 16 procent, det vill säga något högre än årets januarinotering.- Utmaningen är att hela tiden öka försäljningen ytterligare. Det finns goda möjligheter till detta, men avgörande är att hela tiden träffa rätt i förhållande till kundernas önskemål, säger Carl-Henric Enhörning, ansvarig för investerarrelationer på H&M, till Dagens Industri