23948sdkhjf

Cloetta Fazer ökade vinsten

Lägre kakaopris bidrog till att konfektyrföretaget Cloetta Fazer gjorde en vinst efter finansiella poster på 408 miljoner kronor 2003. Det var en förbättring jämfört med fjolårets 405 miljoner.

Försäljningen sjönk något till 3 030 miljoner kronor, från 3 085 miljoner. Rörelsemarginalen ökade samtidigt till 12,9 procent, från 12,8.

Styrelsen föreslår att utdelningen höjs till 5:50 kronor, från 5 kronor.

För fjärde kvartalet redovisas en vinst efter finansnetto på 180 miljoner kronor, jämfört med 149 miljoner.

– Främsta skälen till resultatförbättringen under fjärde kvartalet är förbättrad intern effektivitet samt lägre inköpspris på kakao, säger Cloetta Fazers koncernchef Karsten Slotte.

Den något lägre försäljningen under året avsåg främst lösviktsprodukter.

– Tack vare sina starka varumärken står Cloetta Fazer väl rustad inför de utmaningar som branschen genomgår, det vill säga en relativt låg tillväxt samtidigt som konkurrensen ökar från nya aktörer på marknaden, säger Karsten Slotte.

Cloetta Fazers ambitioner är dels att stärka positionen i Sverige och Finland, dels att öka marknadsandelen i övriga nordiska länder och det närliggande Östersjöområdet.

Tillväxten kan ske såväl organiskt som genom förvärv och samgåenden, enligt Karsten Slotte.

Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på ca 22 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125