Icasåpa höjer jobbstatus
Icas reklamfilmer har lett till att ungdomars och studenters intresse för att jobba på Ica har ökat kraftigt. – Kanske är det för att vi visar upp oss med glimten i ögat, säger Ingrid Jonasson Blank, marknadsdirektör på Ica Sverige AB, till Svenska Dagbladet.
Sedan några år tillbaka har Ica ett trainee-program för personer med högskoleutbildning. Innan ”reklamsåpan” började visas, sökte cirka 800 intresserade till de åtta platserna. Förra året steg antalet till 1 800.
En annan ”reklameffekt” är att studenternas rankning av företaget förbättrats, enligt konsultföretaget Universums studentbarometer. Dessutom har antalet studenter som vill skriva uppsatser om Ica ökat.
Icas kunskap om hur gymnasieungdomar ser på företaget är lägre. Från och med i år ska företagsrepresentanter ut i skolorna för att berätta om branschen och företaget. Louretta Kardum är en av Icas två skolkonsulter som besöker högskolor, universitet och gymnasieskolor.