Ny kioskkedja utmanar Pressbyrån
Drygt 100 kiosker runt om i landet går ihop under ett nytt namn för att ta upp konkurrensen med Pressbyrån. Namnet är framtaget i samarbete med Axfood, men är hemligt i väntan på att varumärket ska registreras.
Det är innebörden av ett nytt inköpsavtal som kioskerna tecknat med börsnoterade Axfood, skriver Dagens Industri.
Initiativtagare till den blivande kioskjätten är Christina Bredberg, kioskägare i Bålsta utanför Stockholm.
– Många av våra medlemmar är välkända på sina orter, men ingen vet om att vi är en kedja. Nu vill vi bli synliga, och tanken är att kedjan ska växa kraftigt, säger hon till DI.
Det finns uppemot 10 000 kiosker i Sverige. Enligt Christina Bredberg skulle cirka 7 000 kunna komma i fråga för kedjan.
– Vi har enats med Axfood om målet att komma upp i 350 butiker före utgången av 2005, men jag tror att det blir fler, säger hon till DI.
Pressbyrån har cirka 400 butiker i landet.
Avtalet med Axfood innebär att Direktbutikerna i sommar avslutar sitt inköpsavtal med Ica Meny.