Lidl tar marknad av Arla Foods
Arla Foods försäljning av mjölk har minskat i städer där den tyska lågpriskedjan Lidl har etablerat sig, visar mejerikoncernens mätningar av försäljningen, skriver Fri Köpenskap.
– Vi försöker följa det jättenoga. Vi märker av en minskning på de orter Lidl finns, men det ska inte slås upp som någon katastrof, säger Hans-Åke Hammarström, Arla Foods Sverigechef, som inte vill avslöja några siffror.
– Det är en fråga som är väldigt lågprioriterad från alla parter, även från kedjorna. Det är så oerhört kostnadspressat, från bonde och hela vägen fram, och det tror jag även handeln har respekt för. Fast man ska aldrig säga aldrig i framtiden.
Varför har ni den inställningen i Sverige, ni gör ju EMV-mjölk i England?
– Den marknaden är unik, i stort sett all mjölk som säljs i England är private-label. Det har med den jordbrukskooperativa utvecklingen i England att göra.
När det gäller annan EMV-tillverkning i Sverige säger dock Arla Foods ja.
– När kunderna efterfrågar EMV har vi inte råd att ställa oss vid sidan av principiella skäl. Efterfrågan ligger framför allt på förädlade varor som ost, fruktyoghurt, matfett och matlagningsprodukter.
Läs mer i pappersutgåvan av Fri Köpenskap som kommer ut i dag, fredag.