Metro ökade med 4 procent
Tyska detaljhandelsettan Metro ökade försäljningen med 4,0 procent till 53,6 miljarder euro eller 487 miljarder kronor 2003. För fjärde kvartalet var ökningen 3,6 procent enligt preliminära siffror.
Samtidigt meddelar Metro, som är världens femte största detaljhandelsföretag, att vinsten per aktie väntas bli 6-10 procent. På Frankfurtbörsen mottogs nyheten svalt och aktien föll med drygt 1 procent till 35:20 euro.
I ett uttalande slår Metros koncernchef, dr Hans-Joachim Körber, fast att gruppen har nått tillväxtmålen för 2003.
- Vi är nöjda med utvecklingen under fjärde kvartalet, och vår internationella verksamhet har utvecklats kontinuerligt och starkt, säger han.
I tyska dagligvarukedjorna Real och Extra sjönk försäljningen under första kvartalet i butiker som varit öppna i minst ett år. Real har avvecklat 12 butiker varav två har gjorts om till Extra hypermarkets.
I Polen har två Real-butiker öppnat under perioden och där har kedjan numera 27 enheter.
Media Markt och Saturn, kedjor som är inriktade på konsumentelektronik, var julförsäljningen god. Men det kunde inte kompensera för nedgången i omsättningen i identiska enheter under kvartalets två första månader.
Ytterligare 23 butiker öppnade, varav 13 i Tyskland och tio utomlands: tre i Italien, tre i Polen, två i Spanien och en i Nederländerna och en i Belgien.
Praktiker, som är en kedja för heminredning och gör-det-själv, ökade såväl i Tyskland som utomlands. Sju butiker har avvecklats i Tyskland och en i Österrike. Samtidigt har sex nya Praktiker-butiker öppnat: två i Tyskland, tre i Rumänien och en i Turkiet.
Galeria Kaufhof, som är stora varuhus i Tyskland, har backat. Julhandeln drog ner försäljningen, men enligt Metro var nedgången mindre än under årets första nio månader.
Sammanlagt under 2003 har Metro etablerat 60 nya butiker. Flest inom Metro Cash & Carry med 69 och Media Markt/Saturn med 39. Vid slutet av året hade gruppen 2 370 butiker i 28 länder, inklusive Ukraina och Indien som är nya marknader från och med 2003.