Carrefour upp 2,9 procent 2003
Franska detaljhandelsjätten Carrefour ökade försäljningen med 2,9 procent under 2003. Valutaeffekterna slår hårt i redovisningen och exklusive valutaeffekter var ökningen 6 procent.
Sent på eftermiddagen hade aktien fallit med drygt 5 procent till 41.71 euro på Euronext-börsen.
Totalt sålde Carrefour varor för 79 miljarder euro [inklusive moms] eller 718,9 miljarder kronor under 2003. Under fjärde kvartalet var omsättningen 21,7 miljarder euro eller 197,5 miljarder kronor i Frankrike, övriga Europa, Latinamerika och Asien. Det motsvarar en ökning med 1,5 procent [5,3 procent exklusive valutaeffekter] mätt i butiker som varit öppna i minst ett år. Om även nya butiker räknas med var ökningen 4,2 procent.
I ett pressmeddelande skriver Carrefour att försäljningsresultaten, som ligger i linje med gruppens förväntningar, har uppnåtts trots ett tufft ekonomiskt klimat i Frankrike och att öppnandet av 8 stormarknader i Kina har försenats. Men koncernen bekräftar att vinsten per aktie kommer att vara tvåsiffrigt, såväl före som efter godwill.
Trots detta, är den organiska expansionen på spåret. Under 2003 har gruppen öppnat 920 nya butiker, jämfört med målet på 830-900. Beroende på stängningar och andra åtgärder har gruppen nu 10 358 butiker, skriver Carrefour.
I Frankrike , som är Carrefours kärnmarknad, har försäljningen under fjärde kvartalet minskat med 0,2 procent till 10,7 miljarder euro mätt i butiker som varit öppna i minst ett år. Om nya butiker läggs till var uppgången 0,5 procent.
För hela året ökade omsättningen i Frankrike till 39,9 miljarder euro, och i butiker som varit öppna i minst ett år var uppgången 1,4 procent. Om nya butiker räknas in var ökningen 2,1 procent.
Hypermarkets, det vill säga riktigt stora stormarknader, backar något både under fjärde kvartalet och helåret. Supermarkets ökar med måttliga 0,7 procent på helåret och minskar under perioden september-december.
Lågpris och andra format ökar däremot kraftigt. Uppgången i de franska lågprisbutikerna var hela 7,2 procent på helåret och 6 procent under kvartalet.
I övriga Europa är det främst Spanien som ökar. Totalt såldes varor för 3,4 miljarder euro i Carrefours spanska butiker under fjärde kvartalet, vilket var en ökning med 8,4 procent. I identiska butiker, det vill säga sådana som varit öppna i minst ett år, var uppgången 4,8 procent. Samtliga spanska format går bra, och supermarkets noterar till och med en högre tillväxt än stormarknaderna.
Även i Belgien och en del övriga europeiska länder där Carrefour har verksamhet gick bra. Tillväxten i de identiska belgiska butikerna var hela 7 procent under fjärde kvartalet och 4,1 procent under helåret. Totalt sålde Carrefours belgiska enheter varor för 4,6 miljarder euro under 2003.
Trenden i de italienska butikerna var svag under fjärde kvartalet, och försäljningsuppgången var endast 0,5 procent. Men en kraftig expansion bidrag till att försäljningen totalt ökade med 8,6 procent och med 9,4 procent till 6,4 miljarder euro på helåret.
I Carrefours latinamerikanska butiker var den sammanlagda försäljningen 1,6 miljarder euro under fjärde kvartalet, vilket var en uppgång med 2,1 procent i identiska butiker. Under hela 2003 såldes varor för 5,6 miljarder euro, och den negativa valutaeffekten beräknas till hela 23 procent. Det gör att omsättningssiffran för helåret sjönk med 7,2 procent jämfört med 2002.
I Asien är tillväxten stark, vilket främst hänger samman med Carrefours snabba tillväxt i Kina . Under fjärde kvartalet sålde butikerna varor för sammanlagt 1,3 miljarder euro och under hela 2003 för 5,0 miljarder euro.
Kina är numera Carrefours enskilt största asiatiska marknad, och försäljningen där ökade med 5,3 procent i identiska butiker under fjärde kvartalet. Under hela 2003 var uppgången 3,2 procent och räknar man även in nya butiker hela 10,9 procent.
Även på den asiatiska marknaden var de negativa valutaeffekterna påtagliga och beräknas till 16,7 procent för helåret och 16,1 procent för fjärde kvartalet.