23948sdkhjf

Årets julklapp: en mössa

En mössa som ska symbolisera sport- och fritidsprodukter har av Handelns utredningsinstitutet utsetts till Årets julklapp 2003.

Tack vare årets sportframgångar har tomten att inspireras till att gå in i sportbutik. Svenska idrottspersonligheter har fått tomten att fundera på vad pondusmagen egentligen ska vara bra för, skriver HUI i ett pressmeddelande och fortsätter:

Årets stora sportframgångar inspirerar inte enbart tomten att fundera på ett sundare liv. Om mat, hemmet och köket var en av de starkare trenderna förra året så är hälso- och välbefinnandetrenden nu på väg att ta över stafettpinnen. Förra året låg fokus på kalorier in och i år läggs mer tid på att fundera hur dessa ska förbrännas.

HUI anser därför att mössan, som en symbol för sport och fritidshandeln, representerar den tid vi lever i:

Förklaringen till branschens framgångar under de senaste åren härrör dock inte främst från sportframgångar och nyväckt medialt intresse. En central förklaring till branschens starka försäljningsutveckling är den branschglidning som skett.

Branschglidning innebär för denna bransch att det idag inte enbart säljs sportprodukter inom sportbutikerna, utan även en stor andel konfektion.

Mössan är ett bra exempel på denna branschglidning. En tydlig trend, såväl i sport- och fritidshandeln som i detaljhandeln som helhet, är att ett fåtal företag, antigen helägda eller drivna i kedjeform, vuxit sig starka.

Starka varumärken är en annan trend i detaljhandeln som finns i hög utsträckning i sport- och fritidshandeln. Mössan, tillsammans med träningsskor och collagetröjor är bra exempel på produkter inom sport och fritidshandeln där varumärken har kommit att få en allt större betydelse.

I sport och fritidshandeln omsattes förra året närmare 14 miljarder kronor och har haft en stark försäljningsutveckling under många år, konstaterar HUI.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062