23948sdkhjf

Polen dämpade Cloetta Fazers vinst

Konfektyrföretaget Cloetta Fazer redovisar en vinst efter finansnetto på 56 miljoner kronor för andra kvartalet. Det var en minskning jämfört med andra kvartalet i fjol då vinsten blev 67 miljoner kronor.

– Det som påverkar vårt resultat negativt är främst den polska marknaden, säger vd Karsten Slotte i ett pressmeddelande.

– Vidare har vi haft högre försäljnings- och marknadsföringskostnader i Sverige. Dessutom har ett högt världsmarknadspris på kakao under andra halvåret 2002 ökat våra tillverkningskostnader. Sedan årsskiftet har priserna åter gått ned vilket innebär lägre kostnader framöver.

De största varumärkena, Kexchoklad och Fazer Blå, har haft en fortsatt stark utveckling på huvudmarknaderna Sverige och Finland. Försäljningen i de båda länderna ökade med 5 procent i volym under kvartalet, jämfört med samma kvartal i fjol.

Totalt sett ökade försäljningen under andra kvartalet med 4 procent till 661 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125