Inte imponerad av Lidl
Antonia Ax:son Johnson, huvudägare till Axfood, är inte imponerad av tyska lågprisjätten Lidl. Men hon ser deras etablering i Sverige som en utmaning .
Det sade hon vid ett seminarium som LO i går anordnade i Visby. Hon var inbjuden för att tala hur det är att driva företag i Sverige.
- Lidl har ungefär 1000 produkter och i stort sett allt är egna märken som konsumenten inte känner till. När butikerna öppnade sjönk priserna i affärerna i närområdet men nu har de stabiliserats.
Det stora problemet för butikerna i Sverige är dock inte Lidl utan det faktum att svenskarna har allt mindre pengar att handla för, menade hon.
- Det är svårt att tänka sig en fattigare medelklass än i Sverige. Och när konsumenterna har en kärv privatekonomi prioriterar de priset.
Enligt Antonia Ax:son Johnson fanns det tidigare en grupp på 20 procent av konsumenterna som var beredda att betala mer för goda produkter. Idag har den gruppen minskat.
Källa: Dagens Nyheter