23948sdkhjf

EMV förutspås öka kraftigt

Handelns egna märkesvaror, EMV, kommer att växa dramatiskt i dagligvarusektorn inom de närmaste tio åren. Det konstaterade konsult Magnus Berthling, en av de medverkande vid Fri Köpenskaps frukostseminarium nu på fredagsmorgonen.

– De kommer att uppgå till 25-90 procent beroende på butikskoncept, sade han. Samtidigt sker en ”dramatisk reduktion” av de kända varumärkena, sade Magnus Berthling och fortsatte:

– Tvåan, trean, och fyran kommer att få det mycket jobbigt och många går nog in i en legotillverkarroll. Huvudtrenden blir att detaljisterna har initiativet och kommer att driva utvecklingen framåt.

Magnus Berthling räknar med en EMV-andel i stormarknaderna på 25-30 procent och i lågprisbutikerna på 50-90 procent. – Det kommer att bli radikalt olika strategier, sade han och konstaterade att ansvaret för matsäkerheten i allt högre utsträckning kommer att läggas på butikerna.

Lågprisbutikerna kommer enligt hans mening att öka kraftigt i antal samtidigt som det växer fram fler värdeskapande butiker med bland annat färdiglagad mat.

En annan av talarna, Jörgen Friman, vd för DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, inledde med att DLF ”inte är motståndare till handelns egna märken”.

– Fast många leverantörer tycker nog att EMV är lika med ”Eländiga Mat Varor”, tillade han. Missnöjet handlar främst om oron för att sortimentet utarmas.

– Vad händer med mångfalden i ett längre perspektiv? I vissa butiker finns bara EMV i vissa kategorier. Dessutom hävdade han att dagligvaruhandeln åker snålskjuts på leverantörernas utveckling av nya varor, sade han.

Friman ansåg att introducera handelsmärken är som att springa de sista 200 meterna i ett maratonlopp. Kritiken handlar även om efterapning av ledande märken.

– Vi vill ha justa villkor, sade han och visade en bild av ett paket Kellogs Corn Flakes och brittiska dagligvarukedjan Tescos variant, som såg nästan identisk ut. Dessutom kritiserade han marknadsföringen.

– Man hävdar att EMV har minst lika hög kvalitet till 10-15 procent lägre pris. Men jag är inte säker på att kvaliteten är lika hög. Priset är inte heller alltid 10-15 procent lägre, konstaterade han efter att ha undersökt varor i en Ica Kvantum-butik.

– Vissa EMV var dyrare än marknadsledaren, sade Jörgen Friman och nämnde bland annat juice.

Edgar Seseman, inköpsdirektör i Ica Handlarnas, hävdade att köpmännen är fria att själva sätta priserna, därför kan det ibland slå fel. Men strategin är att priset ska vara 15 procent lägre. Målet om 15 procents andel är kortsiktigt.

– Kunden avgör hur stort det blir, sade han och slog fast att EMV även bidragit till att sänka priserna hos märkesvaruleverantörerna.

Han höll inte med om att sortimentet utarmas.

– EMV skapar konkurrens, vi lägger till ytterligare varor. Vi har hög andel inom de kategorier där det saknas kända varumärken. Enligt Magnus Berthling är det stora problemet när det gäller konkurrensen att butikerna är alltför lika varandra. – Kunderna vill se en utveckling av olika slags butiker, sade Edgar Seseman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109