23948sdkhjf

Matinköp – en kärleksakt?

I dag, fredag, disputerar Maria Frostling-Henningson med en avhandling om matinköp på internet. Där beskrivs matinköpen delvis som en kärleksakt.

På Svenska Dagbladets fråga om hur det kan vara en kärleksakt svarar Maria Frostling-Henningson att det är ett av tre perspektiv som tas upp i avhandlingen.

- Det kan handla om omtanke till människor i ens närhet. Man kanske köper mat som man vet att barnen tycker om fast det inte är det billigaste, man väljer ut det bästa till familjen, man kanske handlar till sammans och umgås, säger hon till SvD.

Maria Frostling-Henningson anser att de emotionella delarna av inköpen försvinner på internet: när man inte kan se och uppleva det man ska köpa. Fast hon tror att näthandel kan bli en upplevelse -- om det finns en större produktvariation och människor blir mer inspirerade att pröva nya produkter.

- Kanske kan man i framtiden se varorna som man köper på nätet, få mer hjälp med vardagsrecept, information om ekologisk mat eller viktväktarmat.

I Sverige har alla de stora aktörerna inom livsmedelshandeln lagt ner sina nätbutiker. Men i bland annat USA och Storbritannien ökar internethandeln med mat, och bland annat Tescos och Wal-Marts nätbutiker är sedan länge lönsamma. Men där satsar man även på mängder med andra produkter, vid sidan av de dagliga varorna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078