Matinköp – en kärleksakt?
I dag, fredag, disputerar Maria Frostling-Henningson med en avhandling om matinköp på internet. Där beskrivs matinköpen delvis som en kärleksakt.
På Svenska Dagbladets fråga om hur det kan vara en kärleksakt svarar Maria Frostling-Henningson att det är ett av tre perspektiv som tas upp i avhandlingen.
Maria Frostling-Henningson anser att de emotionella delarna av inköpen försvinner på internet: när man inte kan se och uppleva det man ska köpa. Fast hon tror att näthandel kan bli en upplevelse -- om det finns en större produktvariation och människor blir mer inspirerade att pröva nya produkter.
- Kanske kan man i framtiden se varorna som man köper på nätet, få mer hjälp med vardagsrecept, information om ekologisk mat eller viktväktarmat.
I Sverige har alla de stora aktörerna inom livsmedelshandeln lagt ner sina nätbutiker. Men i bland annat USA och Storbritannien ökar internethandeln med mat, och bland annat Tescos och Wal-Marts nätbutiker är sedan länge lönsamma. Men där satsar man även på mängder med andra produkter, vid sidan av de dagliga varorna.