Kunderna säger nej till mer EMV
Handeln går i otakt med sina kunder i synen på egna märkesvaror, EMV. 66 procent av handlare och butikschefer vill ha fler EMV-produkter i butikerna. Bland konsumenter tycker en stor majoritet, 62 procent, att det redan nu är tillräckligt med EMV.
Det visar en undersökning som Sifo har gjort i maj, på uppdrag av Fri Köpenskap. Samma frågor ställdes till 150 köpmän och butikschefer inom Ica, KF och Axfood samt till 1 000 slumpvis utvalda svenskar.
Handlarna och butikscheferna gav likartade svar på frågan om EMV ska ges mer utrymme i butikerna: 64 procent anser att EMV bör ges mer utrymme, 9 procent vill att de ska ha mindre utrymme och 27 procent tycker att det är bra som det är i dag.
Bland kunderna finns skillnader, beroende på ålder, kön och yrke. De yngre var något mer positiva till EMV än de äldre. Egna företagare och boende i södra Sverige var mest negativa.
Men endast 23 procent av kunderna vill ha fler EMV-produkter. 9 procent vill ha färre medan 62 anser att det är bra som det är i dag. 6 procent var tveksamma.
Av kunderna är det bara 17 procent som vill att EMV-produkterna ska ges större utrymme. 9 procent anser att de ska ha mindre utrymme och 68 procent tycker att det är bra som det är i dag medan 6 procent var tveksamma.