Stort vinstlyft i Albertsons
Amerikanska Albertsons, världens nionde största dagligvarukedja, rapporterar en nettovinst på 172 miljoner dollar för första kvartalet 2003, vilket ska jämföras med en förlust på 165 miljoner dollar för samma period föregående år.
Enligt Just-Food var vinsten lägre än vad analytiker väntat sig.
- Första kvartalet bjöd på en mycket tuffare konkurrens och ekonomi än förväntat. Även om slutet av kvartalet var särskilt tufft har både våra livsmedels- och drugstoreteam marknadsfört aggressivt, och vi har varit framgångsrika i att behålla våra marknadsandelar, säger vd:n och styrelseordföranden Larry Johnston enligt M+M Retail Planet.
Under kvartalet har Albertsons bland annat lanserat Essentia, som är ett nytt eget varumärke för premiumprodukter. Koncernen har öppnat 32 nya kombinerade livsmedels- och drugstorebutiker och stängt 22. Samtidigt har man avslutat ombyggnaden av 45 enheter, skriver M+M Retail Planet.