23948sdkhjf

Carrefour fyra i Kina

För första gången har franska dagligvarujätten Carrefour avlöjat försäljningssiffrorna för de kinesiska butikerna. Enligt M+M Retail Planet uppgick omsättningen 2002 till 11 miljarder kinesiska yen, vilket motsvarar omkring 10,6 miljarder svenska kronor.

Enligt China Chainstore & Franchise Association finns bara tre grupper som säljer mer i Kina, nämligen Lianhua, Hualian och Dalian Dashang.

Nästa månad kommer Carrefour att öppna de två första lågprisbutikerna i Shanghai. Varumärket är Dia, och målet är att det ska finnas 300 butiker i staden 2006. Även huvudstaden Peking står på kartan för Carrefours kinesiska lågprissatsning.

Målet är även att dubblera antalet hypermarkets till 70 enheter fram till utgången av 2004.

Enligt M+M Retail Planet är Carrefour övertygat om att skapa ett "handels-mirakel" i Kina, och att landet, som utmålas som ett "ekonomiskt under", allt mer kommer att utvecklas till en motor för handelns globala tillväxt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08