23948sdkhjf

Östensson fällt för reklamkampanj

En annonskampanj från livsmedelskedjan Östensson har fällts av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK), skriver TT som citerar Motala & Vadstena Tidning och andra lokala medier. 

Rådet mottog i november en anmälan från Motala-Vadstena kvinnojour som handlade om en annonskampanj från Östensson. I den ena annonsen som anmäldes låg en naken kvinna på ett bord med frukt och grönsaker placerade på kroppen. I den andra annonsen vilade en lättklädd kvinna på ett berg av limpor.

Under båda annonserna stod Östenssons kök, skriver lokala medier.

I ERK:s beslut står det att annonsen med kvinnan vars kropp täckts med frukt var kränkande för kvinnor och stred mot de grundregler för reklam som Internationella Handelskammarens (ICC) antagit. Rådet anser att annonsen utgjorde ett exempel på reklam där kvinnor eller kvinnokroppar använts som blickfång av sexuell natur utan att det hade någonting att göra med varan som marknadsfördes, skriver TT.

Två av ERK:s sju ledamöter ansåg inte att annonsen var könsdiskriminerande.

Däremot tycker inte ERK att annonsen med kvinnan som vilar på ett berg av limpor kan anses som könsdiskriminerande.

Östenssons chef Håkan Lindblad tycker det är tråkigt att annonserna, som företaget ansåg som konstnärliga, väckt en sådan anstöt och anmälts till ERK av kvinnojouren.

- Det fanns ingen baktanke hos oss. Men eftersom jag respekterar kvinnojouren och tycker att de gör ett bra jobb respekterar jag också deras åsikt. I övrigt har vi fått nästan uteslutande positiva kommentarer, säger han till Motala&Vadstena Tidning.

Lindblad framhåller att för Östensson betyder kritiken ingenting även om företaget naturligtvis tar den åt sig, skriver TT.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062