Pagrotsky: Locka hit konkurrenter!
Näringsminister Leif Pagrotsky har gett myndigheten Invest in Sweden Agency ett aktivt uppdrag att locka utländska dagligvarukedjor till Sverige. Allt för att öka konkurrensen och pressa matpriserna, skriver Svenska Dagbladet.
Tidningen avslöjade i förra veckan att det är flera tyska kedjor, förutom Lidl, som tittar på den svenska marknaden. Och Leif Pagrotsky räknar med att Lidl får efterföljare, och han välkomnar nya aktörer.
Leif Pagrotsky anser att dagligvarumarknaden, som domineras av Ica, Coop och Axfood, med svenska mått mätt har en ovanligt stark koncentration. Han räknar därför med att Konkurrensverket ägnar mer än proportionell kraft åt saken.
- Jag vill att vi ska bli mer generösa med att låta fler aktörer etablera dagligvarubutiker. Vi gör nu en översyn av plan- och bygglagen, som anses hålla nya aktörer borta och skydda de befintliga, säger Leif Pagrotsky till tidningen.
Näringsministern anser också att det gäller att hålla ögonen öppna beträffande Ica, som har en marknadsandel på närmare 50 procent för dagligvaror. Han utgår från att Konkurrensverket kontinuerligt iakktar detta, särskilt med tanke på att Ica har ett undantag från ordinarie EU-regler som gör det möjligt för dem att fungera som de gör.
- Man har tidigare bedömt att Ica inte är en koncern med gemensamt ägande, säger Leif Pagrotsky som en förklaring till att Ica får ha en marknadsandel i partihandelsledet i Sverige, när gränsen är satt till 30 procent i resten av Europa.
Ett annat skäl, enligt näringsministern, är att det finns starka regionalpolitiska skäl, i och med att Ica upprätthåller mycket av service i glesbygden.
Enligt Leif Pagrotsky gäller det nuvarande beslutet för Ica fram till 2005.
- Gäller inte de här förhållandena längre utgår jag från att det här inte förlängs, säger Leif Pagrotsky till Svenska Dagbladet.