Wal-Mart ohotad världsetta
Amerikanska Wal-Mart, som i fjol ökade försäljningen med 12 procent, är fortfarande världens överlägset största dagligvarusäljare. Bland de tio största företagen i branschen är hälften baserade i USA.
Det framgår av en kartläggning från M+M Retail Planet som listat världens 30 största dagligvarusäljare.
Siffrorna är dock inte riktigt jämförbara eftersom rankningen bygger på den totala omsättningen, och koncernerna har olika stora andelar dagligvaror och specialvaror. Exempelvis är Carrefours andel livsmedel 70 procent, jämfört med Wal-Marts 34 procent.
I ett pressmeddelande skriver M+M Retail Planet att de 30 största företagen numera står för omkring 33 procent av den totala försäljningen, jämfört med 29 procent 1999. Den totala omsättningen för de 30 största var 1 640 miljarder dollar, jämfört med övriga aktörer som sålde för sammanlagt 2 320 miljarder dollar.
Under 2002 gick de 30 största företagen in på 19 nya marknader, främst genom uppköp och samägda bolag (joint ventures). Endast i fem nya länder gjordes inmarschen av egen kraft. I år väntas de största dagligvaruföretagen gå in i tolv nya länder, enligt M+M Retail Planet.
Lidl & Schwarz tillhör dem som expanderar snabbast, och väntas under 2003 gå in i åtta nya länder: Bulgarien, Danmark, Estland, Lettland, Norge, Sverige, Rumänien och Ungern. I fjol ökade Lidl försäljningen med 14 procent. De snabbast växande är dock Tesco, Aldi och Walgreens som alla ökade omsättningen med 16 procent.
De tio största dagligvaruföretagen i världen var 2002 (i omsättningssiffran ingår även andra varor):
1. Wal-Mart, USA, 244,5 miljarder dollar2. Carrefour, Frankrike, 64,73. Royal Ahold, Nederländerna, 59,24. Kroger, USA, 51,75. Metro, Tyskland, 48,56. Target, USA, 43,97. Tesco, Storbritannien, 39,58. Costco, USA, 37,99. Albertsons, USA, 35,610. Rewe, Tyskland, 35,2
Källa: M+M Retail Planet