Dollarras bra och dåligt för H & M
H & M drar nytta av dollarfallet. Billigare inköp i Sydostasien, där priserna sätts i dollar, har redan lett till lägre priser i svenska butiker, enligt bolaget. Däremot försämras H & M:s konkurrenskraft i USA eftersom koncernen till skillnad från konkurrenterna köper in omkring hälften av varorna med dyr euro, skriver Dagens Nyheter.
Nedgången av priserna är också en delförklaring till att bolagets försäljningssiffror den senaste tiden inte har nått upp till de nivåer analytikerna förväntat sig.
På den amerikanska marknaden, där H & M är relativt ny, blir effekten den motsatta. Eftersom hälften av det som säljs där är inköpt i dyrare euro skulle kedjan behöva höja priserna på dessa varor för att behålla vinstmarginalerna. Det behöver inte de inhemska konkurrenterna göra som enbart handlar med dollar, skriver DN.
- Förmodligen måste vi småningom justera prisnivån något uppåt, säger Carl-Henric Enhörning till tidningen.