23948sdkhjf

Finland: Lidl kan ta 8 procent

Lidl kan få mellan 5 och 8 procent av den finska dagligvarumarknaden. Enligt rykten i branschen kan antalet butiker växa från 37 till 100-120 stycken.

Det berättar Spar Finlands vd Pekka Kosonen i en intervju med Svenska Dagbladet.

Av intervjun framgår också att Lidl i dag har en marknadsandel på omkring 2 procent, och att den tyska lågpriskedjan med tiden har utvecklats till en konkurrent i mängden.

En effekt av Lidls intåg på den finska marknaden är att alla aktörer har satsat på egna märkesvaror.

- Utbudet har ökat med 30 procent. Några aktörer överreagerade och startade priskrig till att börja med, men nu har situationen normaliserats, säger Pekka Kosonen till SvD.

Även Spar Finland har kämpat mot Lidl med egna märkesvaror.

- Men vi har också satsat mer på färska varor. Där är Lidl inte starka, säger Kosonen till tidningen.

En positiv effekt av Lidls intåg i Finland är att kunderna också har blivit mer öppna för att prova Spar Finlands egna märkesvaror, vilket de tidigare inte var speciellt intresserade av.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094