"PRV måste skärpa rutiner"
- Företagsskojarnas verksamhet skulle försvåras om myndigheterna skärpte sina rutiner. Patent- och registreringsverket, PRV, måste bli bättre på att granska företagens revisorer och att kontrollera företagens aktiekapital.
Det sade Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel vid ett seminarium i samband med förbundets kongress i Göteborg på söndagen enligt ett pressmeddelande.
Uppskattningar visar att företagen betalar ungefär 800 miljoner kronor till skojarna. Därtill tillkommer lika stora kostnader för ökad administration när drabbade företag försöker att nå avsändarna.
-PRV måste förbättra sin kontroll av styrelsemedlemmarna och alltid se till att företaget och de gamla styrelsemedlemmarna informeras om ändringar, och samtidigt bli bättre på att undersöka de bolag som saknar revisor. Saknas revisor ska bolaget likvideras snabbt, underströk Dick Malmlund.
Han kritiserade PRV för långa handläggningstider vid registrering av nybildade bolag, vilket enligt Malmlund resulterat i en marknad för lagerbolag med ännu sämre kontrollmöjligheter.
Dick Malmlund framhöll att kronofogdemyndigheten och kreditupplysningsföretagen också bör se över sina rutiner:
-I dag kan skojarna genom att anmäla en potentiell kund till kronofogden registrera en not om betalningsföreläggande som kan skapa problem för företagen, som därmed tvingas att betala skojarfakturan. Även Posten kan bli bättre genom att begära in personuppgifter av de personer som kvitterar ut dosor för internettransaktioner åt företag.
En annan möjlighet som föreslagits tidigare är att införa begränsningar av antalet tillåtna konkurser. De personer som står bakom skojarföretagen har ofta många konkurser bakom sig, och ofta används så kallade målvakter som också är inblandade i väldigt många konkurser.
Dick Malmlund konstaterade att polisen har svårt att ingripa mot skojarna, eftersom det ofta står med finstilt text att det är ett erbjudande på fakturan, vilket gör att förfarandet är svårt att klassa som brottsligt. Skojarna har vunnit flera domar i tingsrätten när lurade företag stämt dem.
Svensk Handels säkerhetschef efterlyste därför en ändring av lagen som försvårar den här typen av utskick.- Förhoppningsvis kan i alla fall de skojare som sysslar med att skicka ut annonskorrektur och liknande handlingar stoppas inom kort tack vare en viktig dom nyligen i Marknadsdomstolen, sade Dick Malmlund.
Enligt marknadsföringslagen är förbjudet att översända order, annonskorrektur eller andra liknande handlingar utan en uttrycklig tidigare beställning eller begäran om att få ett korrektur. Inget lurat företag har tidigare stämt skojarna för brott mot marknadsföringslagen.