Stor nedgång i tysk detaljhandel
Den tyska detaljhandelns försäljning föll kraftigt i mars. Nedgången, som överträffade även de mest pessimistiska prognoserna, avspeglar de tyska konsumenternas bristande framtidstro till följd av en stigande arbetslöshet och vacklande ekonomi, skriver Svenska Dagbladet/TT.
Detaljhandelns försäljning föll i mars med 3,0 procent jämfört med i februari och med 4,0 procent jämfört med mars i fjol, justerat för inflation, visar siffror från Tysklands statistikbyrå.
Den privata konsumtionen sjönk i Tyskland i fjol för första gången på två decennier, vilket bidrog till att den ekonomiska tillväxten stannade på marginella 0,2 procent, den lägsta siffran på nästan nio år.
Arbetslösheten väntas fortsätta att stiga, vilket dämpar konsumenternas framtidstro. Enligt tidningen Bild kommer antalet arbetslösa tyskar att uppgå till 4,5 miljoner i april. Även om det innebär en nedgång jämfört med mars är det den högsta nivån för april månad som noterats sedan 1990.
Pessimismen är påtaglig bland bedömare när det gäller den privata konsumtionen. Och detaljhandeln väntar sig inte någon förbättring inom den närmaste tiden, rapporterar Svenska Dagbladet/TT.