Frysta priser vid euro-ja
Handelns- och restaurangernas branschorganisationer rekommenderar nu sina 20 000 medlemsföretag att frysa priserna i två månader i samband med en euroövergång i januari 2006. Under tio månader ska priserna märkas i både kronor och euro.
Det är Dag Klackenberg, vd i Svensk Handel, och Mats Hult, vd för Sveriges Hotell- och Restaurangägare, som gör utspelet i Dagens Industri. Alltsammans är ett led i kampen att få svenska folket att säga ja till euron i folkomröstningen den 14 september.
Enligt Dag Klackenberg är det inte möjligt att frysa priserna i längre än två månader.
- Handeln är sist i varukedjan och måste parera leverantörernas priser. Vi kan inte åstadkomma ett prisstopp i hela systemet, säger han till Dagens Industri.
Den dubbla prismärkningen, både i kronor och euro, ska införas på kassakvitton, prislistor, broschyrer och annonser den 1 juli 2005 och pågå i ett år. I september 2005 införs dubbel prismärkning på produkterna, i en månad efter att den officiella omrökningskursen har fastställts.
- Vi anser egentligen att dubbel prismärkning inte behövs under ett helt halvår efter övergången, men om det blidkar konsumentorganisationerna och Ann-Christin Nykvist så tar vi på oss det, säger Dag Klackenberg till Di.
Han och Mats Hulth kan inte helt garantera att utspelet blir verklighet.
- Det kommer att vara ett sådant tryck på medlemsföretagen att de helt säkert kommer att följa rekommendationerna, säger Mats Hulth till tidningen.
Svensk Handel har tidigare räknat ut att den dubbla prismärkningen skulle kosta handeln 400 miljoner kronor i månader, men enligt Dagens Industri vill Dag Klackenberg nu inte kännas vid de beräkningarna.