Konkurrenternas svar: mer EMV
Tyska lågpriskedjan Lidl kan komma att ta tio procent av marknaden för öl, läsk, juice och konfektyr när den etableras i Sverige. Och konkurrenterna väntas svara med att öka andelen egna märkesvaror, EMV.
Det sade Bo Ekström, chef för det nordiska marknadsområdet på marknadsundersökningsföretaget AC Nielsen, vid Fri Köpenskaps frukostseminarium på fredagsmorgonen som handlade om Lidl.
Just drycker och konfektyr är de områden som är värst drabbade hos konkurrenterna i Finland. De har tappat mellan fem och tio procent i de segmenten sedan Lidl öppnade tio butiker i augusti förra året. Men Lidl är även mycket starka inom frukostflingor och djupfryst.
Något svenskarna också kan räkna med är att det blir prispress, priserna ligger normalt sett 15-30 procent under andra aktörers, att Lidls produkter inte är av låg kvalitet samt att kedjan kommer att använda allt från kaffebryggare till cyklar för att skapa trafik in i butikerna.
- De brukar placera nonfood-artiklar längst in i butikerna för att öka försäljningen, sade han.
Han trodde att de svenska dagligvaruaktörerna kommer att svara med en ökad andel egna märkesvaror.
- I Finland har andelen EMV ökat med 25 procent.
Lidls sortiment utgörs till 85 procent av EMV, resten av framför allt tyska märken. Erfarenheterna från Europa visar att den höga andelen EMV ej har haft någon avskräckande effekt hos konsumenterna i de länder Lidl etablerat sig, konstaterade Bo Ekström.
I Finland har var fjärde invånare någon gång handlat hos Lidl.