Axfood rustar inför Lidls entré
Axfood är bättre förberett inför den tyska lågpriskedjan Lidls ankomst till Sverige än vad de finländska dagligvaruaktörerna var när Lidl öppnade där förra året. Det slog Axfoods vd Mats Jansson fast vid en presentation av årets första kvartalsrapport på torsdagsmorgonen.
- I Finland hade man inte haft några discount-alternativ så där blev man överrumplad, konstaterade Mats Jansson och nämnde att följden bland annat blev att vissa aktörer gjorde drastiska prissänkningar över hela landet för att möta konkurrensen.
- Men vi ska komma ihåg att Lidl verkar inom ett litet segment, fast ibland låter det som att det är Wal-Mart som är på väg in. De får oproportionerligt stor uppmärksamhet.
Samtidigt sade han att Axfood förbereder sig för ett tuffare klimat.
Det handlar inte om att flagga för ett sämre resultat, men att se till att ha en buffert. Och det gör vi exempelvis genom att satsa på EMV, sade han.