Mer EMV hos Axfood
Ett av Axfoods vapen på den allt mer konkurrensutsatta marknaden är satsningarna på egna varumärken, EMV. I dag uppgår andelen till 11 procent. Målet är att nå 15 procent 2005, men Axfoods vd Mats Jansson räknar med att nå det tidigare
- Om allt går enligt plan är vi uppe i 15 procent före 2005. Och varje procentenhet vi ökar ger 9-10 miljoner i högre vinst, sade han vid en presentation av årets första kvartalsrapport.
Axfoodkedjan har i dag 900 emv-artiklar, varav lejonparten konkurrerar med de stora kända varumärkena. Axfood har fyra egna EMV-märken: Hemköp [som ska ersätta Vårt Eget] Willys, Spar samt Godegården.
Lågpriskedjan Willys EMV-andel uppgår i dag till 15,5 procent, och har som mål att nå 25 procent inklusive Eldoradoprodukter, som tagits fram inom United Nordic-samarbetet.
Axfoods egna märkesvaror ska vara 10-15 procent billigare än de märkesledande produkterna, medan Eldoradoprodukterna ska ligga 20-40 procent under. I dag finns 340 Eldorado-artiklar och de svarar för 47 procent av
Axfoods totala EMV-försäljning. Inför Lidls ankomst till Sverige har Axfood analyserat de tyska priserna.
- Vi har kommit fram till att vi behöver stärka vårt EMV-sortiment med flerartiklar, en del under namnet Eldorado, sade Bodil Eriksson, vice vd i Axfood och chef för information och Investor Relations.
Hon sade att det ligger en strikt ekonomisk värdering bakom lanseringen av EMV-produkter.
- Om de inte är lönsamma rensas de bort, sade hon.En nyhet inom Hemköps eget varumärke är lanseringen för någon vecka sedan av sex färdigrätter.
Just nu förbereder Axfood även en stor satsning på specialvaror som skalanseras i augusti. De varor det handlar om är: batterier, glödlampor, städ, ljus, servetter och köksredskap.