23948sdkhjf

EMV ökar i Europa

Egna märkesvaror ökar starkt i exempelvis Italien och Spanien. Det framgår av en rapport som AC Nielsen har gjort för PLMA, en världsomspännande organisation för leverantörer av butikskedjornas egna märkesvaror [private label].

Rapporten kommer att presenteras i detalj vid mässan World of Private Label, som arrangeras i Amsterdam i slutet av maj. Enligt ett pressmeddelande från PLMA visar AC Nielsens analys att EMV ökar starkt i länder där andelen tidigare varit låg.

I länder där kedjornas egna märkesvaror redan har en stark ställning, exempelvis Belgien, Frankrike, Spanien och Storbritannien, är nu åtminstone en av fyra produkter som konsumenterna köper en EMV-vara. Den största ökningen har skett i Spanien, där andelen på ett år har vuxit från 24 procent till 27.

Enligt PLMA visar AC Nielsens studie också att konsumenterna är beredda att betala mer för de egna märkesvarorna. Värdeandelen, såväl för kedjornas som grossisternas EMV-varor, har ökat såväl i Frankrike och Tyskland som i Spanien och Italien.

AC Nielsens studie omfattar mer än 2 100 produkter i sju länder, skriver PLMA i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126