23948sdkhjf

Ny databas ska hjälpa EU:s konsumenter

Konsument Europa och liknande organisationer i andra EU-länder har byggt en gemensam databas där man ska samla information om problem som konsumenter upplever när de handlar i andra EU-länder.

- Det kan röra sig om svenskar som har gjort time share-köp i Spanien eller sådana som fått problem med motorcyklar och bilar som man köpt i Tyskland, säger Kerstin Kjellman på Konsument Europa, en organisation som finansieras av svenska konsumentverket och EU.

Tanken är att EU via databasen ska få en bättre bild av problemen, exempelvis med sena leveranser, varor som försvinner eller att man helt enkelt blir lurad eller utsatt för bedrägerier. På så sätt kan databasen bli ett verktyg för att i framtiden skapa ett regelverk som på ett bättre sätt skyddar konsumentintressena.

Konsument Europa uppmanar nu svenska konsumenter att berätta om de problem som man har upplevt, men understryker också att man gärna försöker hjälpa dem som vänder sig till organisationen med aktuella problem och frågor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078