23948sdkhjf

Han gillar sitt glassiga jobb

Man kan säga att Anders Müntzing fick glass redan med modersmjölken. Hans far Arne Müntzing startade Triumfglass redan 1946, sex år innan äldsta sonen Anders föddes. Det mesta under uppväxttiden kretsade kring faders glassfabrik och Anders jobbade extra redan under skoltiden.

– Far jobbade jämt och skulle man träffa honom fick man gå till fabriken, berättar Anders med en blandning av stolthet och vemod.

Företagets historia börjar egentligen redan 1931 då den blott 14-årige Arne tillverkade sin första glass i hemmet i Örebro.

Efter flytten till Göteborg började han sälja från glassvagnar i staden. Glass var på den tiden en säsongsvara och Arne Müntzing kompletterade rörelsen med ett våffelbageri.

1959 övertog företaget en fabrikslokal i Sävedalen och 1975 flyttade man 300 meter till nuvarande lokaler.

Framtidsbransch

Glass visade sig var den verkliga framtidsbransch. Så sent som på 1960-talet var konsumtionen i Sverige 3,5 liter per person och har därefter ökat till dagens 15 liter – högst i Europa.

Företaget övertags av de fyra sönerna Anders, Bengt, Robert och Henrik med lika stora delar var. Anders Müntzing tog med den äldstes rätt över som vd för företaget 1980 och ser själv till att hålla försäljningen uppe.

– Jag äter en glass om dagen, säger han och nämner Sitting Bull som en favorit från den egna glasskartan. Men han kan även smaka på konkurrenternas glassar för att ha koll på marknaden.

Triumfglass är klar tvåa på den svenska glassmarknaden efter giganten GB. Nu ska andraplaceringen stärkas genom att norska Diplom-Is, som dominerar på sin hemma marknad, går in som hälftenägare. Anders Müntzing blir vd för företaget medan Trond Semby från Diplom-is blir styrelseordförande.

Marknadsandelen i Sverige ökar i ett slag från 15 till 20 procent och produktionen blir effektivare genom att fler glassar kan produceras i längre serier. En i stället för två organisationer ger också ökad effektivitet.

Starkast i väst

Omsättningen för den svensk-norska glassfusionen blir till en början 370 miljoner liter. Triumfglass bidrar med 270 miljoner. Företaget är förstås starkast i västra delarna av landet och är alla äkta göteborgares förstahandsval i glasskiosken. Men båda företagen har rikstäckning.

– Målet är att inom tre år ha ökat marknadsandelen till 25 procent.

– Vi ser väldigt starka ut tillsammans och vi räknar även med att kunna öka exporten till Danmark, fortsätter Anders Müntzing, och visar runt i fabriken i Sävedalen utanför Göteborg.

Den här dagen görs portionsglass vid en produktionslinje och pinnglass vid en annan. Ett arbetsskift utökas nästa vecka med ytterligare ett för att klara sommarens ökade efterfrågan.

– Glass är en positiv produkt som sprider mycket glädje, säger Anders Müntzing och verkar själv tycka att han har världens glassigaste jobb.

Åke Rosengren

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063