23948sdkhjf

Experter varnar för ny dansk alkochoklad

Danska chokladföretaget Cocio börjar i höst sälja chokladmjölk med tillsats i form av vodka eller konjak. Målgruppen är ungdomar som inte är så förtjusta i öl, vin eller starksprit. Dock varnar experter för en allt tidigare alkoholdebut.

Förra året drack danskarna (och då en stor del ungdomar) över nio miljoner flaskor med alkoläsk, visar en brittisk undersökning. Enligt TT räknar den danska bryggeribranschen med en marknad på 24 miljoner flaskor per år.

Alkoholforskare säger att chokladmjölken är ännu värre än alkoläsken eftersom den har tillsats av kända märken som Smirnoff och Bacardi, vilket skulle kunna leda till att ungdomar leds in på att dricka mer av de respektive spritsorterna senare.

För något halvår sedan var de danska handlarna i blåsväder eftersom de placerade flaskor med alkoläsk (6,5 procents styrka) på barnhöjd och intill vanlig läsk. Detta sägs nu vara avhjälpt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062